مدیریت بازاریابی و فروش کسب و کار خرد و خانگی

مرجع آموزش، مدیریت و کارشناسی بازاریابی و فروش

مدیریت بازاریابی و فروش

مدیریت بازاریابی و فروش کسب و کار خرد و خانگی

مرجع آموزش، مدیریت و کارشناسی بازاریابی و فروش

مدیریت بازاریابی و فروش کسب و کار خرد و خانگی

از آنجایی که یکی از مشکلات اصلی کسب و کار خرد و خانگی توجه به کمی نیروی انسانی و نبود سرمایه بازاریابی و فروش محصولات می باشد لذا این کسب و کارها عموما نمی توانند کالای خود را به درستی معرفی و سکویی جهت فروش نیز ندارند .از زمانی که استراتژی های بازاریابی از رسانه های قدیمی مانند روزنامه ، بیلبورد ، تلویزیون به سمت دیجیتال مارکتینگ و فضای مجازی آمد ، شاید بتوان گفت که این انقلاب بیش از آنکه به کمک کسب و کار های کارخانه ای و صنایع بزرگ بیاد به کمک کسب کارهای خرد وخانگی آمد . چرا که در این فضا سرمایه نیست که کا ر می کند بلکه سرمایه جای خود را به پشت کار و خلاقیت داد.

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید.

سید علیرضا عبدالهی مدیریت بازاریابی و فروش

بازاریابی 4P در مک دونالد

سید علیرضا عبدالهی | پنجشنبه, ۸ خرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۰۵ ق.ظ

بازاریابی 4P در مک دونالد

مک دونالد شدن شیوه های بازاریابی مناسب را می طلبد . این شیوه ها مانند یک ابزار در اختیار همگان وجود دارد اما برخی از آن استفاده و مک دونالد می شود و برخی این ابزار را دارند اما نمی توانند از آن استفاده نمایند برای مثال همه افراد در خانه آچار و چکش و سایر ادوات اولیه را دارند اما چند نفر می توانند تعمیرات لوازم خانه را انجام دهند و بالاتر از آن چند نفر می توانند بهترین الگو در تعمیر لوازم خانگی در منزل باشند ، تفاوت در چیست؟

 

دیجیتال مارکتینگ در کسب و کارهای خرد و خانگی
به نظر می رسد تفاوت در عدم شناخت درست عوامل بازاریابی باشد در این مقاله می خواهیم از طریق یکی از الگوهای رایج در علم بازاریابی به نام آمیخته بازاریابی (  4P  ) نگاهی ویژه در روز جهانی همبرگر به یکی از بزرگترین فروشگاه های زنجیره ای مک دونالد داشته باشیم.  و ببینیم از سال 1940 که مک دونالد شروع به کار نمود آیا اهرم شانس در موفقیت او تاثیر بیشتری داشت یا شناخت و بکارگیری ابزارهای بازاریابی مانند 4P.


4P به مفهوم 4 آیتم مهم و اثر گذاری که با P  شروع می شود مانند تولید ( Product  ) قیمت ( price ) ، توزیع ( Place ) ، تبلیغات ( Promotion ) 
این 4 عامل در واقع اساسی ترین عوامل برای جذب مشتری است یا به دیگر سخن اساسی ترین عوامل در بازاریابی مشتریان است .


تولید یا Product  در مک دونالد : 
مک دونالد همواره بر طراحی محصول توجه می کند نه فقط به کیفیت و به جای صرفا توجه به کیفیت به یک پک یا مجموعه ای از عوامل از جمله سرعت ، کیفیت ، طراحی ، بسته بندی حساس است و سعی دارد محصولاتی را تولید کند که تجربه هر مشتری را بهبود می بخشد و این کار را در تمامی مرز و بوم بنا به خواسته و فرهنگ و سخن مشتریان خود انجام می دهد . برای مثال منوی مک دونالد در هند متفاوت از منوهای مختلف دیگر بوده است.
این شرکت گوشت گاو ، گوسفند و گوشت برگر را از منوی خود حذف کرده و تنها کشوری است که مک دونالد منوی گیاهخواری در آن ارائه می دهد.


به طور مرتب محصول و خدمات خود را بهبود داده و می دهد برای مثال در منوی هند خود Chicken Mc nuggets  و Chicken Maharaju Mac   وجود  دارد .
در واقع به نظر می رسد اگر قرار است مک دونالد به Product  با نگاه به 4P تولید نماید به نحوه شایسته و با دانش دقیق این عوامل را در بازاریابی و جذب مشتری در محول ارائه شده خود در نظر میگیرد .

 

بازاریابی 4P در مک دونالد


توزیع یا Place در مک دونالد:
محل توزیع از عوامل مهم در بازاریابی است زیرا سرویس یا محصول باید در زمان مناسب ، مکان مناسب و مقدار مناسب در دسترس مصرف کنندگان باشد . یک آمار جالب آنکه در ایالات متحده تقریبا 50% از شعبه های مک دونالد سه دقیقه باهم فاصله دارند .
این موقعیت یابی مکانی و چیدمان شعبه نشان دهنده ی یک فکر عمیق و در نظر گرفتن واقعی ارائه یک حس خوب برای مشتری است . ما می توانیم هزاران بار اعلام کنیم که هدف ما جلب رضایت شماست ( مشتری ) ، اما مک دونالد به جای اعلام آن را نمایش و اجرایی می کند . یادمان باشد مک دونالد از روز نخست ، مک دونالد حال حاضر نبود اما از روز نخست متفاوت فکر کرد تا مک دونالد شد !

 

نقش روابط عمومی در کسب و کار؟؟؟؟


قیمت یا Price  در مک دونالد :
مک دونالد
طبقه متوسط و پایین را در بین مشتریان به دلیل پراکنش و تعداد بالای این جامعه انتخاب نموده و سعی کرده با استراتژی های متنوع برای همه این جوامع بدون آنکه حس منفی به سبب مشخص نمودن جایگاه اجتماعی مشتریان در آنان ایجاد نماید طیف گسترده ای از مشتریان را در بر بگیرد .
مک دونالد در منوی خود و عده هایی ماننده وعده های غذایی کوچک ، وعده های غذایی شاد ، وعده های غذایی خانوادگی را با قیمت های متنوع برای دربرگیری دو طیف بزرگ مردمان ( طیف متوسط و متوسط رو به پایین ) توانسته در نظر بگیرد و پیشنهاد غذایی مناسب داشته باشد .


ترویج یا Promotion در مک دونالد :
تبلیغات در مک دونالد بسیار مهم بوده و همواره با توجه به موفقیتی که در این امر داشته که شرکت های قدرتمندی مانند ( Apple ) اپل از آن طرح استفاده می کنند و شاید بتوان گفت که یکی از خلاق ترین ایده پردازان در امر تبلیغات محیطی و تلویزیونی به شمار می روند .
به طور کلی می توان نتیجه گرفت که هیچ موفقیتی بی سبب نبوده و اگر مک دونالد توانسته موفق باشد از ابزارها به نحو مناسب استفاده کرده است .
مک دونالد 20 مدل تنوع غذایی بیشتر نداشته و کوچک اما قوی را ترجیح داده اما نیاز مشتری را در این 20 منو در نظر گرفته و بنا به نیاز کشورهای مختلف این 20 منو در 119 کشور مختلف به 3000 نوع غذا تبدیل شده کاری که نمونه ای از آن را در کشور هند برای شما عنوان نمودیم 
کیفیت و ثبات و پیوستگی در ارائه محصولات از دیگر ویژگی های مک دونالد می باشد این موضوع وقتی مهم به نظر می رسد که بدانیم مک دونالد 35000 شعبه دارد و حال قرار است در این تعداد شعبه کیفیت یکسان ارائه دهد .

بازاریابی 4P در مک دونالد


جمله آخر داشتن علم بازاریابی برای موفقیت لازم است اما کافی نیست و بهتر است برای موفقیت به علم ، عمل نماییم ، البته با درک درست از علم . 
 

دکتر میرمهیار میرصالح پور - کارشناس و مشاور اقتصادی

منبع: راسته بازار

http://rastebazar.ir/home/raste/learn/366/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-4P-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%DA%A9-%D8%AF%D9%88%D9%86%D8%A7%D9%84%D8%AF

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید.