روانشناسی در کسب و کارهای خرد
روانشناسی کسب و کار
عبارت است از مطالعه و شیوهی بهبود زندگی کاری. این دانش ترکیبی از علم درک رفتار انسانی و تجربهی دنیای کسب و کار است تا هم افراد و هم سازمانها به عملکرد اثربخش و ماندگار دست پیدا کنند. انسان ها با داشتن اطلاعاتی از این قبیل، خواهند توانست که جامعه هدف و کاری خود را بیشتر درک کنند.
در واقع روانشناسی کسب و کار، علمی کاربردی می باشد که چگونه می توان اثربخشی مجموعه کاری و سازمان را بالا برد. صاحبان کسب و کارهای خرد و کوچک بهتر است که از ابتدای کارشان مفهوم روانشناسی کسب و کار را درک کنند تا بتوانند در آینده با استفاده از تکنیک های آن کسب و کار خود را رونق ببخشند.
در این در این علم از روشهای تحقیق علمی برای مطالعهی انسان ها ، محل کار، و سازمانها استفاده میشود تا نیازهای مختلف و گاهی متقابل آنها همسو شود. هدف روانشناسی کسب و کار ایجاد روابط سالم و مولد بین آدمها و سازمانها است به طوری که به نفع هر دو باشد.
در دنیای امروز، طبق گفته بزرگان کسب و کار در سراسر دنیا، همه افراد بالخصوص صاحبان مشاغل خرد، باید این علم را کسب کنند. این علم جدا از علم بازاریابی و فروش نیست. گاهی اوقات بخاطر مسائل مالی و زمانی، انسان ها سراغ این علم نمی روند و گاها در زمانی که ورشکسته می شوند، تازه یادشان می افتد که مشکل آنها به روانشناسی کسب و کار بر می گردد.
10 سامانه برتر کسب و کارهای خرد و خانگی
روانشناسی کسب و کار به عنوان یک علم کاربردی به سازمانها دیکته میکند که چه چیزی رفتار سازمانی اثربخش را تشکیل میدهد. این علم با کسب و کار رابطهای دوجانبه دارد و ایدههای آن برگرفته از چیزهایی است که در محل کار خوب جواب میدهد. این باعث میشود نتایج پژوهش روانشناختی بهطور هدفمند و به نحوی اعمال شود که مناسب آن وضعیت است. همچنین تجربه را از دنیای کسب و کار وارد روانشناسی، و دانش آکادمیک و دقت بسیار زیاد را از روانشناسی وارد دنیای کسب و کار میکند، و این طریق بارورسازی متقابل در هر دو حیطه انجام میشود.
روش های تحقیق
در روانشناسی کسب و کار مجموعهی گستردهای از روشهای تحقیق علمی به کار گرفته میشود تا مولفههای بهترین رفتار سازمانی کشف و بررسی شود. برای پژوهش در این حوزه ترکیبی از روشهای کیفی و کمی به کار گرفته میشود و هر دو نوع شواهد به یک اندازه درست و معتبر محسوب میشود. روشهای رایج جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه، نظرسنجی، گروه کانونی، مصاحبه و مطالعهی موردی است. تکنیکهای رایج مقایسهای شامل آمارهای توصیفی و استنباطی، و تحلیل مضمون و محتوا است.
صحبت در مورد روانشناسی کسب و کار دارای ابعاد و زوایای گوناگونی می باشد که سعی می شود به طور مجزا در مورد آنها مطلب پست شود.
صاحبان مشاغل و کسب و کارهای خرد باید به این نکات توجه داشته باشند که هرگز کسب و کارشان را در همین نقطه نگه ندارند و با مطالعه و تحقیق سعی کنند که به سازمان ها و مجموعه های بزرگ تبدیل شوند. این مطالعه می تواند در فضای دیجیتال انجام شود. آنجاست که نتیجه زحمات و سختی های خود را دیده و با نگاهی به گذشته متوجه می شوند که مطالب آموزشی و کاربردی چه مقدار در رشد کسب و کار آنها دخیلی بوده است.
محقق: علیرضا عبدالهی - 09128120507
جهت بهبود مقالات، لطفا نظرات خود را برای ما بنویسید.
با ما باشید تا طلوع موفقیت
- ۹۸/۱۰/۲۵
سلام
آیا همه کسب و کارها نیاز به روانشناسی کسب و کار دارند؟؟