معرفی صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی
معرفی صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی
صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی به آن دسته از مشاغلی گفته میشوند که با انجام کارهای مختلف روی محصولات زراعی، باغی، دامی، طیور، شیلات، جنگل و مرتع، باعث افزایش ارزش اقتصادی این محصولات شوند. درحقیقت این صنعت، که اغلب در دسته مشاغل خرد و خانگی قرار میگیرند، انواع محصولات کشاورزی و دامی را به مواد مختلف و قابل مصرف تبدیل میکند و رابطه با ارزشی بین کشاورزی و صنعت، ایجاد خواهد کرد.
یکی از مشکلات موجود در فروش و عرضه محصولات که بخصوص در روستاها بیشتر قابل مشاهده است. فروش محصولات بصورت خام و با قیمت بسیار پایین است. درصورتی که با فرآوری محصولات و تبدیل آنها به انواع محصولات قابل مصرف با ایجاد ارزش افزوده از هدر رفت منابع و محصولات تولید شده در بخش کشاورزی و دامداری نیز جلوگیری میشود.
بیکاری دائمی و فصلی کشاورزان در روستاها و مناطق مختلف، هدر رفت محصولات در زمان جابجایی یا حمل و نقل، عدم فروش محصولات در بازه زمانی مورد نظر جهت حفظ کیفیت و سلامت محصولات، عدم تنوع مشاغل، قیمت اندک فروش محصولات و سود کم محصولات نسبت به هزینه تمام شده تماماً عواملی هستند که لزوم صنایع تبدیلی و تکمیلی در قالب مشاغل خرد و خانگی را در کنار فعالیتهای کشاورزی و دامداری بیش از پیش به ما نمایان میسازد.
راسته بازار - مرجع آموزش بازاریابی و فروش کسب و کارهای خرد
کشاورزان همیشه با این نگرانی روبرو هستند که محصولاتشان در زمان معین به فروش نرسد. به همین دلیل، اقدام به پیش فروشی و یا فروش محصولات با قیمتی اندک و چه بسا کمتر از هزینهای که صرف تولید محصولات کردهاند، میکنند.
اینها همه عواملی هستند که مانع توسعه و رشد اقتصادی در مناطق کوچکتر و بخصوص روستاها میشود. خام فروشی مشکلی است که امروزه گریبانگیر بسیاری از تولید کنندگان شده است. درصورتی که با انجام یک سری عملیات ساده در عین تضمین فروش بهتر محصولات میتوان به کسب درآمد بیشتر رسید.
بسته بندی تولیدات کشاورزی براساس نوع محصولات و درجه کیفیت آنها سادهترین راه برای ایجاد ارزش افزوده است. در کنار اینها برخی مشاغل خانگی همچون تبدیل شیر به سایر فرآوردههای لبنی، تولیداتی نظیر انواع رب، ترشیجات، برگه میوهجات و... که همگی برپایه محصولات کشاورزی تهیه میشوند میتوانند علاوه بر فراهم سازی شرایط ماندگاری بالاتر محصولات، آنها را تبدیل به محصولات گران قیمتتری کنند.
دراین حالت علاوه بر ایجاد اشتغال برای افراد بیشتر و در فصولی از سال که امکان فعالیت کشاورزی و تولید محصولات وجود ندارد به کسب درآمد و تولید مشغول خواهند بود.
یکی از محصولات معروف و خاص کشور زعفران است. زعفران ایرانی از لحاظ کیفیت و مرغوبیت محصول رتبه یک را در جهان دارد. اما متأسفانه به دلیل عدم توجه به بسته بندی و ایجاد تنوع در نحوه عرضه محصول، صادرات موفقی نداشته. این ضعف باعث شده است که بسیاری از کشورها شروع به خرید این محصول ارزشمند بصورت خام و بدون بسته بندی و با قیمتی اندک کرده و پس از انجام یکسری فعالیت های تکمیلی، اقدام به فروش این محصول بومی به نام و برند خود کنند.
کشور ایران بجز بخش زعفران در بسیاری از تولیدات کشاورزی، دامی، شیلات و سایر تولیدات غذایی دارای تنوع، کیفیت و اصالت است. توجه به بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی در جهت عرضه محصولات با کیفیت و مطابق سلایق مختلف امکان تبلیغات، بازاریابی و فروش بهتر محصولات را فراهم میسازد.
ازجمله صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی، دام، شیلات و صنایع دستی که میتوانند بصورت کسب و کار خرد و خانگی پرداخته شوند، را به این ترتیب میتوان دسته بندی نمود:
1. فرآوری و بسته بندی مواد غذایی، محصولات کشاورزی و گیاهان دارویی؛
2. درجه بندی محصولات؛
3. تهیه و بسته بندی انواع سبزیجات؛
4. تولید بذر و حشرات ضد آفت برای محصولات کشاورزی؛
5. فرآوری محصولاتی همچون میوهجات، غلات، حبوبات و سایر خشکبار؛
6. فراورده های لبنی نظیر شیر، ماست، دوغ، خامه و...
7. کنسروسازی؛
8. تولیدات دامی نظیر عسل؛
9. پخت انواع نان و شیرینی.
در این مقاله هدف، اشاره به بخشهای مشاغل خرد و خانگی بصورت کاملاً کلی و صرفاً جهت معرفی بخشهای مختلف این نوع از تولیدات بوده است. حال بسته به مناطق زندگی، این نوع مشاغل متفاوت خواهند بود. بازاریابی محصولات، توجه به علاقمندیها و نیاز بازار مصرفی تمامی عواملی هستند که در جریان تولیدات تبدیلی و تکمیلی باید به آنها توجه شود.
سید علیرضا عبدالهی
مدیریت بازاریابی و فروش محصولات خرد و خانگی - 09128120507
سلام عصر بخیر
لطفا در مورد نحوه فروش و بازاریابی زعفران بیشتر توضیح دهید