نقش ویروس کرونا در کسب و کار و اقتصاد
در مقاله امروز می خواهیم نقش ویروس کرونا و تاثیر این ویروس بر اقتصاد کلان و خرد را توضیح دهیم.
تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد کلان بسیار مشهودتر از تاثیر آن بر اقتصاد خرد بوده است. طوری که اکثر کسب و کارهایی که مبنای آن ها دیجیتال بوده است، نتوانسته اند از این رکود جا بمانند.
تا قبل از شروع ویروس کرونا در ایران، صنعت هوایی و صنف های مرتبط با آن مثل گردشگری، بوم گردی، آزانس های هواپیمایی و مسافرتی جرء صنعتی بود که بیشترین استفاده را از بازار دیجیتال می بردند. این جای خوشحالی دارد که چنین ارتباطی بین دیجیتال و صنعت گردشگری وجود دارد اما موضوع صحبت ما از همین جا شروع می شود.
این صنعت در کل دنیا با اشتغالزایی بیش از 20 میلون نفر هم اکنون دچار رکود 45 درصدی شده است. جالب است بدانیم تاثیر ویروس کرونا در ایران بر روی این صنعت تا حدود 90 در صد بوده است.
ازسویی دیگر، تاثیر کرونا بر روی اقتصاد را نمی توان تنها به ضررهای آن خلاصه نمود. مثلا در صنعت فیلم های انیمیشن، تماشای فیلم و کارتون تا حدود 70 درصد افزایش کار با ابزارهای دیجیتال وجود دارد. در زمینه آموزش های آنلاین و آفلاین هم این آمار به افزایش 40 درصدی همزمان با شروع ویروس کرونا شده است.
از این مقاله می توانیم دریابیم که کسب و کارهای فیزیکی و کسب و کارهای خرد برای اینکه بتوانند در سال 1399 به بازدهی برسند باید به کسب و کار دیجیتال روی آورند. حداقل در 3 ماهه اول سال 1399 مردم برای خرید به مراکز خرید و فروشگاه ها نخواهند رفت.
حال راهکار برای این موضوع چیست؟
شاید کسب و کارهایی باشند که نتوانند از فضای دیجیتال بصورت حرفه ای استفاده کنند. این به این خاطر است که یا شاید وقت یادگیری ندارند و یا هزینه یادگیری را نمی توانند پرداخت کنند.
سامانه هایی هستند که توانسته اند در بستر نت امکان ساخت غرفه و فروشگاه را به تولیدکنندگان بدهند و این کار شبیه به سامانه های خارجی مثل Ebay می باشند.
راسته بازار یک مدل ایرانی این سامانه ها می باشد که توانسته است برای تولیدکنندگان صنایع دستی، هدایای سازمانی و در کل محصولات خرد و خانگی این امکان را فراهم کنند که به صورت مستقیم خریدار را به فروشنده وصل می کند.
همانطور که در این مقاله موضوع تاثیر اقتصاد بر روی کسب و کار را بررسی کردیم، در مقالات بعدی سعی میکنیم تاثیر اقتصاد بر روی فروشگاه های آنلاین بررسی خواهیم کرد.
سید علیرضا عبدالهی
مدیریت بازاریابی و فروش کسب و کارهای خرد و خانگی - مشاوره دیجیتال مارکتینگ
09128120507-02188310992
دریافت مشاوره های رایگان با عضویت در شبکه های مجازی
با عرض سلام خدمت اقای علیرضا عبدالهی - بهترین راه استفاده از دیجیتال در فضای کسب و کار چیست؟ در کدام بخش بهتر است؟