مدیریت بازاریابی و فروش کسب و کار خرد و خانگی

مرجع آموزش، مدیریت و کارشناسی بازاریابی و فروش

مدیریت بازاریابی و فروش

مدیریت بازاریابی و فروش کسب و کار خرد و خانگی

مرجع آموزش، مدیریت و کارشناسی بازاریابی و فروش

مدیریت بازاریابی و فروش کسب و کار خرد و خانگی

از آنجایی که یکی از مشکلات اصلی کسب و کار خرد و خانگی توجه به کمی نیروی انسانی و نبود سرمایه بازاریابی و فروش محصولات می باشد لذا این کسب و کارها عموما نمی توانند کالای خود را به درستی معرفی و سکویی جهت فروش نیز ندارند .از زمانی که استراتژی های بازاریابی از رسانه های قدیمی مانند روزنامه ، بیلبورد ، تلویزیون به سمت دیجیتال مارکتینگ و فضای مجازی آمد ، شاید بتوان گفت که این انقلاب بیش از آنکه به کمک کسب و کار های کارخانه ای و صنایع بزرگ بیاد به کمک کسب کارهای خرد وخانگی آمد . چرا که در این فضا سرمایه نیست که کا ر می کند بلکه سرمایه جای خود را به پشت کار و خلاقیت داد.

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید.

سید علیرضا عبدالهی مدیریت بازاریابی و فروش

لازمه و اصول راه اندازی کسب و کارهای خرد و خانگی

سید علیرضا عبدالهی | دوشنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۸، ۰۱:۵۷ ب.ظ

 

 

کسب و کار خرد و خانگی

 

برای راه اندازی هر کسب و کاری، برنامه ریزی و هدف گذاری لازمه شروع آن می باشد. کسب و کارهای خرد و خانگی هم در عین سادگی و زودبازده بودن دارای اصول و شاخصه هایی است که برای رسیدن به موفقیت در این نوع کسب و کرد باید از آنها استفاده کرد. این نوع کسب و کارها معمولا بر پایه خانه و خانگی شکل میگیرد و برای زنده نگه داشتن این نوع کسب و کار باید همه اعضای یک خانواده تلاش کنند. منظور از کلمه خانواده شامل این نمیشود که همگی باید در این زمینه کار کنند بیشتر باید همه اعضای یک خانواده همت و تلاش مضاعف برای بسط دادن آن کنند. این را هم بدانیم که کارگاه های کوچک جزئی مکان هایی است که این کسب و کارها باید برای بسط دادن خود استفاده کنند. طوری که مزاحمت و اختلالی برای خانه های همجوار ایجاد نکنند.

چیزی که بیشتر کارشناسان حوزه کسب و کار برای راه اندازی هر کاری به ان توجه میکنند، سنجش بازار می باشد. در حالی که در گذشته استعداد و توانمندی شخصی هر فرد لازمه شروع کسب و کار بوده است. نیاز سنجی بحثی بسیار گسترده می باشد که در ادامه مقالات به آن خواهیم پرداخت. اطمینان از اینکه کسب و کاری که می خواهیم راه اندازی کنیم، مخاطب خوبی دارد یا می توند مخاطب ساز باشد، بسیار مهم است. 

در ادامه به چندین گام موثر برای شروع کسب و کار های خرد و خانگی می پردازیم:

 

مدیریت بازاریابی و فروش

 

گام اول) نیاز سنجی Needs Assessment

نیازسنجی یکی از اصول اولیه راه اندازی کسب و کارهای خرد و خانگی میباشد. نیازسنجی در کلمه به معنای ارزیابی بازار فرایندی است سامان‌مند برای مشخص کردن هدف‌ها، شناسایی شکاف میان وضع موجود و هدف‌ها، و سرانجام تعیین اولویت‌ها برای عمل و پیاده‌سازی راه‌حل‌هاست. همچنین آن را فرایند گردآوری و واکاوی اطلاعاتی تعریف کرده‌اند که به شناسایی نیازهای افراد، گروه‌ها، نهادها، جامعه محلی یا جامعه منتج می‌شود. به سخن ساده‌تر، نیازسنجی فرایند شناسایی نیازهای مهم و فراهم‌آوری راه‌های رفع آن نیازهاست. در واقع اولین گام برای راه اندازی کسب و کاری موفق یافتن بازار مناسب و پرفروش است. انتخاب جامعه هدف گام اصلی در جریان نیازسنجی است. اینکه با چه مخاطبان و چه توقعاتی روبرو هستید می‌تواند به شما در زمینه تولید محصولاتی مناسب یاری رساند، تولیداتی که مورد استقبال آنها قرار گرفته و فروش شما را تضمین کند. بنابراین لازم نیست که محصولاتی را تولید کنید که مخاطبان زیادی دارند. کافی است که مخاطبان هدفتان را انتخاب کرده و مطابق با سلیقه و نیاز آنها اقدام به تولید کنید.

گام دوم) توجه به توانمندی و استعدادها
گاهی تصور می‌شود برای وارد شدن به کسب و کار خرد و خانگی لازم است حتماً آموزش‌های خاص و دوره‌های فراوانی را بگذرانید. اما توجه کنید که توانمندی و استعدادهای شما هستند که اهرم محرک کسب و کار شما خواهند بود. برای یافتن استعداد و علاقه، مطالعه در زمینه‌های مختلف و همینطور سعی و تلاش اهمیت فراوانی دارد. در واقع برای پی بردن به استعدادها و توانایی های خود، بهتر است که دست به اقدام زده و کاری را شروع کرد. پس لازم است که مهارتهای مختلف را بررسی کنید، خود را به چالش بکشید و استعدادهای نهفته خود را کشف کنید.لازمه اینکار نترسیدن از روبرو شدن با مسائل احتمالی در کسب و کار شما است. از شکست نترسید و برای یافتن راه موفقیت تلاش کنید. کارهایی که بطور ذاتی به آنها علاقه مند هستید می‌تواند همان شغلی باشد که برای شما تولید درآمد می‌کند.

مدیریت بازاریابی و فروش

 

گام سوم) آموزش
همانطور که گفته شد در زمینه ورود به عرصه کسب و کارهای خرد و خانگی نیاز به فراگیری آموزش خاصی وجود ندارد. اما برای هرچه بهتر کردن کیفیت کار و تضمین فروش محصولات بهتر است در  زمینه تولید و بخصوص فروش و بازاریابی محصولات دوره‌های آموزشی را سپری کنید. استفاده از بسته‌های آموزشی، آموزش آنلاین و یا شرکت در کلاس‌ ازجمله راه‌هایی است که شما می‌توانید با انتخاب هرکدام جهت کسب اصول و قواعد راه اندازی کسب و کاری موفق اقدام نمایید.سامانه راسته بازار مفتخر است که در زمینه آموزش راه اندازی، توسعه، بازاریابی و فروش به علاقه مندان فعالیت در زمینه کسب و کارهای خرد و خانگی با تولید محتوای حرفه ای خدمت نماید.
گام چهارم) گرفتن سفارش و جذب مشتریان
یکی از مشکلاتی که بر سر راه بسیاری از تولید کنندگان محصولات و تولیدات خانگی است محدودیت زمانی از تولید تا فروش محصولات است. بسیاری از محصولات بخصوص فرآورده‌های غذایی با احتمال فاسد شدن و یا مشکلاتی همچون افت کیفیت مواجه‌اند. برای حل این مسئله کافی است قبل از تولید محصول مشتریان خود را یافته و یا تنها در ازای گرفتن سفارش دست به تولید بزنید تا در این بین با اتلاف مواد و منابع اولیه و ضرر احتمالی مواجه نشوید.
گام پنجم) ارائه شناسنامه 
هر محصول دارای هویتی است. تبدیل نمودن هر ایده به محصولی قابل عرضه وفروش مسیری را طی می‌کند که می‌تواند شناسنامه آن محصول را بسازد. بسیاری از مصرف کنندگان علاقمند خواهند بود که این روند را دنبال کرده و از جزئیات محصول تولید و خریداری شده آگاه شوند. همچنین شناسنامه می‌تواند حاوی اطلاعاتی همچون مواد تشکیل دهنده، خاصیت و کاربرد مواد، بخصوص در مواد غذایی و دارویی، طریقه مصرف و تاریخ انقضاء باشد. درمورد صنایع و تولیدات هنری نیز ارائه اطلاعاتی نظیر سبک کار، مراحل کار و ارائه توضیحاتی جهت بهره برداری بهتر از محصول می‌تواند برای مخاطب جذاب و همچنین کاربردی باشد.
گام ششم) تبلیغات
کیفیت محصولات تبلیغ خوبی برای جذب مشتری است و خوشبختانه اغلب محصولات تولید شده در کسب و کارهای خانگی به دلیل وجود ذوق و علاقه هنری و استفاده از محصولات طبیعی و ارگانیک دارای کیفیت قابل توجهی هستند. اما اتکای صرف به این مسئله کافی نیست. تبلیغات باعث می‌شود که کار شما بهتر دیده شود. همچنین تبلیغات برای معرفی محصولات و جذب مخاطبین بیشتر یا به نوعی بازاریابی محصولاتکمک می‌کند و می‌تواند شرایط را برای گسترش کسب و کار خرد و خانگی فراهم کند.

 


تنوع کسب و کارهای خرد و خانگی بخصوص در کشور ما امکان بکارگیری روشهای مختلفی را در روند تولید، فروش و بازاریابی در اختیار تولید کنندگان قرار داده است. شش گام ذکر شده در قالب اصول کلی راه اندازی کسب و کارهای خرد و خانگی ازجمله اصول اساسی برای راه اندازی هر نوع کسب و کاری است و متذکر این نکته است که محدود شدن و یا توجه صرف به بخشی از روند کسب و کار امکان موفقیت را کاهش می‌دهد.
توجه شود.

 

 

مدیریت بازاریابی و فروش 

با شما هستیم تا موفقیت

 

نظرات  (۱)

  • سید علیرضا عبدالهی
  • بسیار کاربردی و عالی بود

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید.